Friday, October 31, 2008

الله لون يا لون


أبدأ منين
مش عارفه بصراحه
كله عمال يسأل على غيبتى الطويله
بس و اللهى مش بإيدى يا جماعه
الدراسه بدأت و الواحد السنه دى فى رابعه
بعنى بكالوريوس
و لازم اشد حيلى شويه عشان التقدير و عشان تعب السنين اللى فاتت ميروحش هدر
بس السنه دى شكلها مش عاجبنى خالص
لا فى شغل الكليه ولا فى الصحبه و لا زمايلى فى مجموعه الشغل
الحكايه و ما فيها
انا عليا فى مادة السنه دى انى اصمم عرض يعبر عن شعب
يعنى عرض عالمى مثلا عن شعب محدد
و طبعا ملابس الشعب دة بالظبط و ادواته الموسيقيه
و لازم يكون للرقصه هدف
المجموعه بتاعتى تتكون من 12 نفر
حلو الكلام
انا افترحت عليهم اننا نعمل رقصة نوبى
و انا ممكن اجيبلهم اللبس و الاكسسوارات و اعرفلهم الادوات الموسيقيه كمان
و اجيبلهم اغنيه العرض
و حمدت ربنا ان كل حاجه متسهله
انا اعرف اسرة نوبيه و حيجبولى كل حاجه الحمد لله
كدة مبقاش علينا غير اننا نعمل الادوات الموسيقيه و ان احنا نتدرب على العرض و نشوف ايه اللى ممكن نقصنا من الملابس
و نشتريه
دخلنا سكشن المادة دى الاستاذه بتسأل مين الليدر بتاعتكم
فبقولهم يا جماعه انا حبقى الليدر عشان انا جايبه كل حاجه لو مش موافقين خلاص
راحت واحدة قايمه هى الليدر علينا بس فى مادة تانيه
و قالت انا الليدر حد عنده اعتراض
كلنا ساكتنا
و انا عادى مفيش مشكله دة كدة احسنلى هى مسؤله تجمعنا و تجهز الشغل و تدينا احنا نعمل ايه
لحد دلوقتى الكلام حلو و جميل
تعالو بقه عشان نتدرب
واحدة تقولى لا اصل انا لازم اسافر و التانيه مش عارف ايه
ما علينا جيت يوم و قلتلهم حنتدرب بكرة و حجيب الكاسيت معايا حد عنده اعتراض
يا جماعه محدش يقولى حنسافر و مش عارف ايه
انا عندى شغل بكرة بعد الكليه و حشيل الكاسيت و اخده معايا للشغل كمان
قالوا خلاص
جينا تانى يوم
يا سامو احنا مسافرين و مش عارف ايه
مش عايزة اوصفلكم انا صوتى كان عامل ازاى
انتوا بتستعبطوا انا سألتكم امبارح
المهم فى الاخر قعدتهم بردوه و اتدربنا كل دة و الليدر معملتش حاجه
بعد كدة مبقوش يتجمعوا و لا بيتدربوا و انا تعبت كمان
و بقيت اروح متأخرة عليهم
قعدت مع نفسى كدة و قلت انا مش حسكت
جيت تانى يوم و قلتلهم ايه
البنت اللى جابتلى اللبس النوبى الرجالى انا اتخانقت معاها و رجعتلها اللبس
و صاحبه اللبس الحريمى معلش انا مش مسؤله اتحمل مسؤوليه خمس بنات
دة التوب النوبى ب 125 جنيه
لو حاجه اتقطعت انا اللى حتحمل مسئوليتها
و كدة انا حسود وشى قدام الست
و دى انا مدرسه بنتها
و حشوفها كتير مينفعش
لازم نشترى اللبس مفيش حل تانى
عايزة اقولكم اتلخبطوا و بقوا مش عارفين يعملوا ايه
و روحت للبنت الليدر و قولتلها انا مش مسئوله اجمعكم و اجيب الكاسيت و الاغنيه
الكاسيت معاكم اهوه و انتى اللى مسئوله تجمعينا و تحددىمعاد عشان نتدرب فيه مش انتى الليدر
قالتلى لا ماليش دعوه و انتى اللى عارفه الحركات و مش عارف ايه
قولتلها اللى يختار حاجه يتحمل مسئوليه اختياره
ازاى انتى الليدر و انا اللى بعمل كل الشغل
معلش اسفه
و سيبتهم و مشيت و على وشهم صدمه
صعبوا عليا و اللهى
بس قلت لا
عشان ربنا سهلها علينا و كل حاجه جهزت
و هما حتى مش عايزين يعملوا اللى عليهم و لا بيتجمعوا عشان نتدرب
يشيلوا بقه
اصل هما مش بيشتغلوا إلا لما بيتذنقوا
بس فى واحده فى المجموعه انا قلتلها انى حعمل كدة و ان اللبس موجود و كل حاجه موجوده
بس انا عايزاهم يتذنقوا عشان يشتغلوا
كلمتها امبارح و قلتلها ايه الاخبار
قالتلى على فكرة بيفكروا يغيروا الاغنيه و يغيروا العرض
يعملوه صعيدى او اى حاجه
قلتلها مش حيعرفوا
قالتلى بس انتى عندك حق
لما اتذنقوا بدأو يفكروا
قلتلها سيبيهم مش حيعرفوا يجيبوا كل حاجه
و الدكتورة مش حترضى بكده
و اما اشوف بكرة ايه اللى حيحصل معاهم
الله اعلم
انا قلت احكيلكم عشان تعرفوا المعاناه اللى انا فيها بس
و عايزة كمان اعرف رائيكم فى اللى عملته
صح ولا غلط
ولو كان غلط
يبقى ايه الصح؟

و دمتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

ملحوظه
الله لون يا لون دة اسم الاغنيه بتاعه العرض
و الصورة ملهاش علاقه بالموضوع
عادى يعنى

14 comments:

Mafrousa said...

سامو يا قمرة
انا معاكي قلبا و قالبا
الناس دلوقتي بقت تحب الاستسهال فى كل حاجه
مش عاوزه تتعب ولا حتي لو كان ده لمصلحتها
يعنى اللىى نفشت ريشها و قالت انا الليدر...ديه اول واحده لازم تزنوقيها و تسيبيها تتحمل بجد المنصب اللى اتشمللت و اخدته
و لو مش قده تتنحى و تسيبه لغيرها
و ثانيا انتى تعبتي و جبتي كل العناصر اللى يتطلبها المشروع يعنى كل حاجه جاهزه
و همه اعتمدوا على ده
و اعتمدوا ان فيه حد تاني بيتعبلهم
انا لو غلطتك مش حغلطك فى حاجه فظيعه
انا حقولك انتى كنتي وزعتي المهام بس برضه ده مش مسؤليتك فيه ليدر نعمل ده
يعنى حد يجيب الاتواب
حد يعكمل الشريط
حد الاكسسوارات كده
مش كل حاجه انتى

المهم خليكي على موقفك بس مش تديهم فرصه انهم يلبسوكسي الغلط فى الوقت نفسه
يعنى ممكن قدام الدكتورة
يتهموكي ان كل حاجه معاكي و مش عاوزه تديهالهم و ده اللى مخليهم متأخرين..مثلا
انتى فاهماني يا سامو
انتى رجعي الاتواب عند المصدر و قوليلها اللى حيجي خدى منه الفلوس و اديله
و سيبي عندهم عنوان المكان اللى يروحوا يشتروا من عنده
بلاش الحاجه تبقى فى حوزتك
الانسان اللى مش بيتحمل المسؤلية سهل عليه اوي انه يلبس حد تاني الغلط علشان يطلع مالوش ذنب

بس انا مستجدعاكي فى الحركة ديه
بس ماتخليش اى حاجه عندك زي الشريط كده روحتي اديتهولهم

ربنا معاكي و عرفيني ايه التطورات
سلام



ممكن اعرف انتى فى كليه ايه؟؟؟:)))

ولد مصري said...

أولا حمدا لله على السلامة

ثانيا كان الله في العون

بالنسبة بقى للكلام اللي قلتيه فطبعا زي ما المفروسة قالتلك كل حاجة بتيجي بالساهل الناس مابتحسش بيها

يعني لازم الناس تبذل مجهود في الحاجة علشان تحس بقيمتها وتبقى غاليه عليها وساعتها بس ممكن تضحي من أجلها

خليهم يبذلوا مجهود في التحضير والبحث وهتلاقيهم لوحدهم بعد كده هما اللي حريصين على التدريب وإتمام المشروع

وبعدين إتعلمي بعد كده إنك ماتعرضيش الخدمة لأن الناس هيحسوا إن مالهاش طعم لما تعمليها .. لكن إستني إنها تتطلب منك ويتحيلوا عليكي كمان علشان تعمليها لأن ساعتها لما تتعمل هيبقى ليها عندهم طعم مختلف

طبعا الكلام ده مش مع أي حد لأن فيه ناس عندهم إحساس عالي وبيحسوا بالجميل لما بيتعملهم ودول طبعا تخدميهم بعنيكي

تحياتي

samourai 4 ever said...

واحدة مفروسة
الحمد لله ان موقفك كان زى موقفى
بس تعرفى صعبوا عليا اوى و هما عمالين يلفوا حوالين نفسهم كدة و مش عارفين يعملوا حاجه و عمالين يتحايلوا عليا عشان اجيبلهم اللبس و يقولولى معلش يا سامو حاولى مع الست
و انا اقلهم انا مش حتحمل مسئوليه خمس بنات
معلش انا اسفه
و خليتهم يحددوا يوم عشان ينزلوا يشتروا الاكسسوارات و سمعوا الكلام و حننزل ان شاء الله يوم التلات الجاى

و انا فى كليه رياض الاطفال

غريبه انك متعرفيش
يلا مضش مهم

بس الموضوع لسه مخلصش
و عندنا تقييم يوم السبت الجاى فى السيكشن

و انا لسه على موقفى

samourai 4 ever said...

Walad_Masry
الله يسلمك
و فعلا لما اتزنقوا بداو يهتموا و يشتغلوا
لا و ايه كمان بيتدربوا و عملوا جزء جديد من الاغنيه
من غيرى واخد بالك
و انا تعمدت النهاردة انى اروحلهم متأخر رغم انهم اتصلوا بيا
قالولى مستنينك
قولتلهم اتدربوا على الجزء القديم لحد
لما اوصل
و سيبتهم
روحت لاقيتهم مخلصين شويه زيادة من العرض

فرحت و اللهى
بس قعدوا يتخانقوا معايا و مش عارف ايه
بس كبرت دماغى و مرديتش
عملتوا عبده الاهبل
كأنى مش سامعه

و طبعا مش كل الناس بعاملهم كدة اكيد يعنى
كل واحد و معاملته

و دمتـــــــــــــــــــــــــم

Mafrousa said...

بصي انا اسمع عنها بس معرفشي بيعملو فيها ايه؟
و يمكن اكون قريت عندك مرة بس طبعا نسيت
استري عليا السن له حكمة
ههههههههههههههههه

samourai 4 ever said...

واحدة مفروسة
مش اول واحده تقول الكلام دة
انا اتعودت انى اسمعه
حبقى اكتب بوست اقول احنا بنعمل ايه
و ان شاء الله حيعجبك

و دمتـــــــــــــــــــــم

حاسوباتيه said...

معلش هي المجموعات كده مافيش اتفاق انا كنت ببقى هجنن وانا بعمل مشروع التخرج عمرنا ما بنتفق ونجمع يلا كله بيعدي وربنا معاكي

samourai 4 ever said...

حاسوباتيه
عندك حق و اللهى
بس ربنا يسهل و ان شاء الله نعدى

مطوليش الغيبه

و دمتــــــــــــــــــــــم

Lyssandra said...

هههههههههههه

الصورة مالهاش دعوة بالموضوع ؟

والله انتي عسولة يا سامو

---------

شوفي أنا شايفه انك صح أوي كمان

زمايلك أشخاص سلبيين واعتماديين ومتواكلين جدا

والليدر اللي واخداها وجاهة
سايبه عليكي كل المسئوليه وفرحانه بلقب ليدر ومتمسكه بيه
وكأن الرياسة للمنظرة بس

وانتي تبقي غلطانه لو جهزتي كل حاجه بدون مايشاركوكي التعب والجهد

انتي صح يا سامو

ربنا يوفقك

----------

كلمة ع الهامش

وحشتيني جدا جدا جدا

Lyssandra

samourai 4 ever said...

lyssandra
وحشتينى اوى اوى
ربنا يخليكى ليا
الحمد لله ان رائيك كان معايا
عشان صعبوا عليا بصراحه
بس على مين
دة انا سامو و الاجر على الله

و ليه على الهامش خليها فى صلب الموضوع

و دمتــــــــــــــــــــم

م/ الحسيني لزومي said...

شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي ِمدونتك
البنر موجود علي مدونتي

هاني جابر said...

دعوة لصيام يومي الأثنين 24/11 - 1/12 والدعاء لإخواننا في غزة والتبرع بثمن وجبة الافطار لأهالينا في غزة
والي عايز يشارك يسجل معانا في حملتنا بوضع البانر في مدونته والمشاركة في الجروب ويدعو الناس كلها للمشاركة معانا
هدفنا 1.000.000 مسلم يدعو ويتبرع لاخواننا الرقم سهل ونقدر نحققه بس عايز تعاون وجدية
والي ميقدرش يصوم يوم يصوم التاني بس لازم نصوم من اجل اخواننا في غزة

البانر علي المدونة


www.bahebalhorea.blogspot.com


http://www.facebook.com/group.php?gid=37720052122

Gannah said...

فينك يا ساموا
وحشتينا جداااااااااااا
كل عام وانت بخير
عيد سعيد
يا رب تكونى بخير
تحياتى

عاشقة القمر said...

ازيك وحشتني جدا كل عام انتي بخير

كيف مع البحث ان شاءالله تكوني قربتي تخلصي منو
ربنا يساعدكي