Sunday, June 22, 2008

العفاريت الجزء التانى


معلش يا جماعه إتأخرت عليكم


بس معلش سامحونى الشغل و اللهى


فى مواقف كتير اوى حصلت فى الاسبوع اللى فات دة فى الشغل


اخرهم متعلق ب حسين


حسين اتنقل من الفصل بتاعى (عقبال الواد احمد حسام)حيشلنى


المهم


حسين راح فصل الخمس سنين


بس حصل موقف النهاردة


كان عمال يهزر مع الميس بتاعته و يضرب فيها


و هى تضرب فيه


روحت قولتلها يا بنتى دة غلط


مينفعش كدة


قالتلى دة التعامل معاه كدة


فالتلى مفيش غير كدة


عشان يتشغل


فبقولها ممكن تشغليه بس من غير ضرب


راحت قالتلى لا مينفعش معاه غير كدة


المهم كان فى كابتن سامع الحوار


واد فى تربيه رياضيه اهبل المفروض انه اتخرج السنه دى


من كليه تربيه رياضيه بنين


راح نادى على حسين و قاله تعالى يا حسين


لما حد يمسكك كدة من دراعك و راح فاردله دراعاته على الجنبين


قاله فى دماغ اهه اضرب بيها فى مناخير اللى قدامك


انا كنت حتشل و انا بسمع الكلام دة


الواد عنيف اصلا


و انت جاى تعلمه ازاى يضرب


بقوله غلط كدة يا كابتن


قالى لا مش غلط عشان يتعلم


قلتله هو عنيف لوحده مش ناقص


و المدرسه بتاعته مصممه ان دة الصح


روحت قولتلها مش بيتعامل معايا كدة


تصوروا الاخ يقول للواد ايه


تعال يا حسين


شايف الميس دى (و بيشاور عليا)عليها


الواد حسين وقف مكانه


و عمال يبصله و يبصلى


راح قاله عليها يا حسين


راح قاله مينفعش


قاله اشمعن دى يعنى


راح الواد وشوشوه فى ودنه


راح قاله طب اضربها ضربه بسرعه و اطلع اجرى


راح جى ضربنى على دراعى و طلع يجرى


قولولى انا اعمل ايه مع البنى ادم دة


و اللهى كنت حشتمه


كنت حشتمه بجد


بس قلت يا واد طنش خالص


و اهدى كدة


عشان بجد كنت حاكله


كل حاجه انا بحاول ابنيها مع الواد دة


فى حيوان عمال يهدها


تعرفوا


لما الواد يبقى يستاذن قبل ميروح اى حته


و عرف يعنى ايه احترام الغير


هو مش بقى برفكت اوى


بس اتحسن


مبقاش بيعمل مشاكل زى الاول


الواد دلوقتى مقدور عليه يومين معاه و اظبطه سهله


انما بقه شحط طويل و اهبل دة انا اعمل معاه ايه؟


حد يقولى عشان الحوار دة طالع من نفوخى بصراحه


انا ممكن امسك الحيوان دة اغسله يعنى


و اخليه يتمنى الارض تنشق و تبلعه من كلامى


بس قلت أسألكم الاول


مع العلم


انا ميفرقش معايا البنى ادم دة خالص


انا يهمنى حسين


و الظاهر ان البوست دة عن حسين بردوه


معلش


بس بجد قولولى رائيكم


و دمتــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

21 comments:

Mafrousa said...

بصى ...انا معاكى قلبا و قالبا....اضربى الواد الحيوان ده وعليكى و على ترية الولد صح
المصيبه فى التربيه همه الكبار اللي عايزين يتربو
الله يعينك

samourai 4 ever said...

واحدة مفروسة
اضربه ازاى يعنى
انا لو عليا ادبحه من اضربه
بس انا محترمه للأسف
بس هى كشخصيه ميستهلش ان الواحد يتكلم معاه اساسا
فعلا اساس سلوك الاطفال
هما الكبار
و يرجعوا يقولوا العيال مغلبنا

ربنا معايا
ميرسى على زيارتك يا قمر

و دمتـــــــــــــــــــــــــم

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

هو بيعمل كدة أستخفاف دم
بجد ده بني آدم صعب أوي انك تتعاملي معاه
بس ممكن تجاولي
هاتيله كتاب عن اصول التربية مثلا وخليه يقراه
ولواني اشك انه هايفهم ده
لو فيه مديرة اوناظرة ممكن تكلميها في الموضوع ده ولو ان زمايلك هاياخدوا منك موقف وهايزعلوا
بصي انا محتارة
اصل تربية الاطفال اسهل كتير من تربية الكبار
وأسأليني انا

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا said...

فيه ناس هواية عندها انها تهد اللي بيبنيه غيرها

ولد مصري said...

طيب

أولا لازم نفهم شخصية البني آدم اللي عايزة تاخدي موقف منه

خريج تربية رياضية يعني أهم حاجة عنده التدريب والعضلات بغض النظر عن عمر المتدرب سواء كان طفل أو شحط كبير

من ناحية تانية هو كان فاكر ان الحركة اللي عاملها دي بتاعة إنه سلط عليكي حسين حركة ظريفة وطبعا اكيد مافكرش خالص في تبعيتها يعني عاملها بدون قصد ودي الكارثة أو كان قصده استظراف علشان يلفت انتباهك وده وارد

الشتيمة وقلة الأدب سهلة بس ماتنفعش للاسباب الآتية

اولا ده مكان عملك وبالتالي هيتاخد عليكي اي كلمة او فعل هتعمليه
ثانيا ممكن الشخص ده يكون انسان سافل وبالتالي مش هتفرق معاه انتي مين وهتلاقي نفسك اتحطيتي في موقف بايخ
ثالثا الكلام ده مش هيفيد حسين محور الاهتمام الاساسي يبقى بالتالي ماوصلتيش للي انتي عايزاه

انا رأيي إنك تركزي مع حسين وتتجاهلي التعامل مع الشخص ده تماما ولما يحس بالتجاهل ده وسأل عن اسبابه ممكن تشرحيله بهدوء السبب وساعتها هيفهم غلطته

تحياتي

samourai 4 ever said...

المـــفـــــــقــــــــوعـــــة مــرارتـهــا
اه هو فعلا بيستخف بدمه
و خفه دمه دى حتوديه فى داهيه
و فعلا فى مديرة
بس عمرى محروح اشتكى زميلى يعنى
و مش حتكلم معاه
انا حاخد بالى من حسين و خلاص
و هو حياخد واجبه كويس قريب

و دمتـــــــــــــــــــــــــم

samourai 4 ever said...

Walad_Masry
انا مش اول مرة اشتغل من خريجى تربيه رياضيه
و فى منهم محترمين و كويسين جدا جدا
و فاهمين ان التربيه و تعديل السلوك اساس كل حاجه
هو على فكرة كدة على طول
من نوع خفيف الدم جدا لدرجه ان عقله خفيف بردوه
و على فكره
هو حياخد واجبه كويس جدا فى الشغل
و انا ان شاء الله اركز على حسين
و لا اشرحله و اكلمه اساسا
دة عقله طاير
حيفكرنى بتمحك
هههههههههههههههههه

و دمتـــــــــــــــــــــــــــم

Lyssandra said...

يابنتي أقولك

ده واحد بيستظرف ماتعبريهوش

خليكي مع حسين

ولو البني عضلات ده حاول يتدخل تاني ابقي وقفيه عند حده

وانا واثقه انك تقدري توقفيه عند حده صح

وكفاية عليه ان استظرافه لا يقابل بأي اهتمام يذكر

تحياتي يا سامو
ابقي عرفيني يابنتي ان في بوست لأني مش بادخل كتير

سلام يا قمرايه

Gannah said...

ساموا
ازيك؟. واضح انك عاملة مجهود مع حسين والنتيجة ابتدت تظهر. انا مع مصرى فى رأيه ركزى على حسين وسيبك من الأخ الغريب ده. بس على فكرة العنف مع الأطفال منتشر حتى الامهات نفسه كتير منهم بتعاملوا مع الاطفال بعنف. احييك يا ساموا
تحياتى

princess said...

انا رايى انك تفهميه يعنى بالراحة كده قوليله انك بتحاولى مع حسين بطريقة معينة وان اللى بيعمله هيهد اللى بنتيه اقنعيه بالمنطق
وبعدين ضرب ايه يا جماعة ايه القوة دى تحياتى
:)

DoMaLaYs said...

ههههههههههههه

عاجبني الواد بتاع تربيه رياضيه ده

بهزر طبعاً , بس على فكره باين عليه دمه تقيل

و مفكر انه كده بيهزر

بس معلش يا ميس استحملي

و ادعي لربنا يهدي حسين

Waan said...

الغلط من الأول إنك قررتي تشتغلي في حضانة
في حد يروح لوجع الدماغ برجليه
عموما ربن يعينك للمرة التانية

samourai 4 ever said...

Gannah
ان شاء الله هو دة اللى حيحصل
و بعدين اخبار مدونه الجارات عايزين البوست الجديد بقه

و دمتــــــــــــــــــم

samourai 4 ever said...

lyssandra
انا بصراحه مستنياله على حاجه و حاكله
و معلش مقولتلكيش على البوست لانى كتبته و قمت نمت على طول
متزعليش يا قمر

و دمتـــــــــــــــــــــــــــــم

samourai 4 ever said...

princess
و افهمه و لا حاجه
انا مينفعش اروح كدة اكلمه و افهمه انا اتكلمت و قلتله ان دة غلط و احنا وسط جروب
انما انا عمرى محروحله لوحدوه و اقوله على حاجه

و دمتـــــــــــــــــــــــــــم

samourai 4 ever said...

DoMaLaYs
هو فعلا بيستخف بدمه
بس على نفسه مش عليا
و ان شاء الله استحمل

و دمتـــــــــــــــــــــم

samourai 4 ever said...

Waan
على فكرة انا فى كليه رياض اطفال جامعه الاسكندريه
يعنى دى دراستى
شئب ام ابيت
و انا بحب شغلى
و مش معنى ان فى حاجه حصلت فى شغلى يبقى خلاص الشغل وحش
بالعكس دة يخلينى اثبت اكتر
و احاول اصلح
مهربش

و ميرسى على ردك
و متغيبش علينا فى الرد

و دمتـــــــــــــــــم

dina said...

الله يكون فى عونك و الله
ناس كدا ازاى تشتغل مع اطفال...اكمنى بقى لسا ممتحنة علم نفس احب اقولك ان اللى هو بيهببه دا من اسوأ اساليب التنشئة اصلا...دا حيبوظ الواد...طب مفيش حد اكبر من المدرسة دى و المدرب دا تشتكيله منهم...الناس دى فعلا مينفعش تتعامل مع اطفال و ادارة النادى لازم تدقق شوية
دا حيبوظ الواد اكتر ما هو

samourai 4 ever said...

dina
انا قلت كدة بردوه
و كل محد يتكلم على حسين
اقولهم دة مينفعش معاه غير كذا كذا
بس الحمد لله الكابتن دة مشى خلاص
بس مش عارفه حيرجع تانى ولا لا
دحنا طلعنا اتهزقنا عن مدير عام النادى بسببه

بس ربنا ستر
شرفتنى زيارتك

و متقطعيش الزياره

و دمتـــــــــــــــــــــــــم

blue-wave said...

المشكله ان الأخ دا بيمثل الأغلبيه العظمى من اللى بيفتكروا ان هى الطريقه المثلى لتعليم الواد ازاى يبقى جدع
بجد مش عارف اقولك ايه انتى بتبنى وغيرك بيهد

samourai 4 ever said...

blue-wave
البنى ادم دة ميعرفش اى نوع من انواع التربيه و تنشئه الاطفال
و بعدين انا ممكن اعلم الطفل انه يبقى جدع بس مش بالاسلوب دة

احترم رائيك جدا

شرفتنى زيارتك

و دمتـــــــــــــــــــــــــم